En skön lördag!

Ja det har verkligen varit en skön lördag. Men till alla er som frågar om jag inte saknar Ida och jag svarat ett tvekande nej vill jag bara dementera. Jo jag har saknat henne alldeles förfärligt idag. Det är ju våran dag idag och hon är inte här.....
Det är första advent imorgon och idag har jag plockat fram alla ljusstakarna, putsat fönstren och hängt upp julgardinerna.  Ida du brukar ju vara med! så det är väl inte konstigt att jag saknar dig. Jan och Kristofer åkte iväg och köpte fönster till Friggeboden och uträttade lite andra ärenden. Det är en gåva att ha en son som Koffe. Och förresten Jan är inte så dumt att ha han heller. Det var så skönt att få dona i lugn och ro och veta att de där två andra fixar och donar på sitt håll.
Ida håll i dig för nu kommer den riktigt stora saknaden. Du vet man saknar ju inte kon förrän båset är tomt. Och det var den nu. För nu var jag tvungen att leta utan din hjälp!!!! VI VAR HOS URBAN OCH HÖGG ÅRETS JULGRAN!!! Det är så fantastiskt och gemytligt att gå där bland alla fina granar och försöka hitta just den där speciella granen. Men jag hittade inte våran S-formade från förra året så det fick bli en annan vacker gran,lite tallris och annat smått och gott. Och vilken ljuvlig doft vi hade på vägen hem. Ja det kan man inte köpa sig till. Tack så jättemycket Urban. Det väcker så många barndomsminnen och tankar. När jag och min pappa var ute varje år och högg vår gran. Det var alltid den vackraste i hela skogen, enligt far. Den skulle vara tät och lagom hög, upp till taket. Och tänk på den tiden var det alltid snö när vi skulle hugga. Ja vi fick pulsa i djup snö, minst upp till knäna. Iallafall på mig.
Ja det blir väldigt annorlunda i år. Satt och tänkte på det ikväll när det var mörkt ute och adventsstakarna lyste i fönstren. Det är ju bara en vecka kvar här hemma innan jag åker. Ska fira jul i 25 gradig värme och med Ida, Karin och en annan släkt och nya bekantskaper. Undra om de har adventsstjärnor i fönstren därnere?? Pepparkakor med ädelost och varm glögg? Blir det Kalle Anka kl. 15.00 eller tomte? Nej det blir nog nya trevliga upplevelser att få ta med sig hem. Och mat vet jag att det blir och det i överflöd. Så våra julbord här hemma kan nog inte mäta sig med vad som väntar mig är jag rädd.
Men visst är man traditionsbunden. Det är faktiskt med saknad som jag inser att det blir inget pepparkakshus i år. För första gången på minst 20 år. Det brukar vi baka luciahelgen. Det blir ingen julskinka (och det kanske är tur med tanke på senaste dagarnas inslag i radio och TV).
Nej nu får jag sluta. Det tjänar inget till. Det låter som jag inte ser fram emot resan men det gör jag jättemycket.  Det ska bli helt underbart att få träffa Ida igen och naturligtvis även Karin och hennes stora familj. Att få resa ihop med Ida ska bli helt fantastiskt. Det ser jag verkligen fram emot. Och nu äntligen är allt klart med bokningar och planering.
Ja det är mycket som nu börjar bli klart.  Och det är väl orsaken till dagens rubrik.
Det mesta på jobbet är klart. Redovisningar, sista lärarrådet för mig var i fredags, (ska bara skriva ut rpotokollet), sista syntolkningen för i år var i går. Vill ni veta vad syntolkning är så titta in på en mycket trevlig bloggsida: skogsviola.blogspot.com där hon har beskrivit gårdagen med ord och bild. ´Ja där finns mycket annat både intressant och kul att läsa. Och imorgon ska vi åka till High Chaparrall där min bror och svägerska bjuder på ett helvilt julbord. Ska bli jättekul att träffas igen och få möjlighet att njuta av H C goda mat. Det var längesedan.
Så den här gången blev det lite nostalgi men även framtidsutsikter.  Godnatt.


Kommentarer
Postat av: ida

Du får inte skriva såhär! Jag får ju hemlängtan... Men nästa år ska vi ha en riktig traditionell jul igen, jag lovar att baka en massa och så gör vi ett jättefint pepparkakshus efter att vi satt upp tomtarna :)

2009-12-03 @ 02:42:33
URL: http://whenthenisnow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0