Ärlighet

Var går gränsen för ärlighet? Är man ärlig när man utesluter sanningar eller tankar?
Två av mina nuvarande moraliska tankar.
Har precis kommit hem från Kalmar och mina avslutande universitetstudier i optometrisk rehabilitering. Men vad jag har kvar är utvärderingen som måste lämnas in kommande vecka. Inte för att jag funderar på om jag ska lämna in den utan hur mycket och hur ärlig man ska vara. Det är alltid kul och lätt att skriva positiva saker men det är inte alltid lika lätt att ge kritik. Och det är om det mina tankar handlar om. Att vara ärlig i sitt uttlåtande där man inte är nöjd. Har haft många samtal med kurskamrater som även de är missnöjda med vissa delar men är mycket tveksamma till att ge uttryck för det i sina utvärderingar. Vad är det då för vits med utvärderingarna? Själv ber jag ju mina egna kursdeltagare att vara ärliga. Men de behöver ju inte träffa mig igen om de inte vill. Jag vill ju gärna ha en fortsatt bra relation med mina kursledare, som jag troligtvis kommer att träffa flertalet gånger framöver. Det hör även till saken att vi inte vet om utvärderingen är anonym eller ej. Det verkar inte så nu.
Moral, etik, ärlighet, lojalitet, ja det finns mycket och många ord för hur man bör vara. Men när vet man var man gör dra gränsen???? Får fundera över helgen.
Det är skönt att kursen är slut. Med blandade känslor. Tycker det är kul att få lära mig mer men skönt att slippa pressen med alla inlämningsuppgifter och att bli bedömd efter vad någon annan enskild person tycker.Firade hemkomsten tillsammans med Jan och ett litet glas Whisky och mycket goda praliner som jag fick som examensgåva av en kurskamrat. Kändes riktigt bra. Även om det var på en torsdagskväll!!!!!
Den tid som jag tidigare spenderat till läroböckerna ska jag nu försöka ta igen vid symaskinen och andra roliga saker. Ska försöka använda min tid på ett trevligt och kreativt sätt framöver. Får se hur det går.
Avslutar med ett kort från ett av de slott som jag och Ida besökte på vår vinprovartur i Barossa Valley norr om Adelaide. Kändes riktigt roligt när jag upptäckte att vinprovningskvällarna på Spinnaren har gett mig mer kunskaper och förståelse för vinets olika egenskaper och smaker. Hade riktigt trevliga samtal med de olika odlingsägarna på denna rundtur. Och inte tala om smakupplevelserna. Synd bara att man inte kunde ta med sig något hem.....


Kommentarer
Postat av: Vendla

Det klart att du ska säga vad du tycker! Om det är någon ordning på dina kursledare tar dom till sig din kritik på ett konstruktivt sätt och är tacksamma för din ärlighet. Att stryka medhårs leder inte till utveckling. På en Sisus-konferens för många år sedan hörde jag poeten Bengt Berg säga att det är först när man går mot strömmen, som man kommer till källan. Det har varit något av ett ledord sedan dess. Kram på dig och grattis till dina avklarade studier.

2010-01-15 @ 22:28:12
URL: http://skogsviola.blogspot.com
Postat av: mmamma

Tack. Jo jag håller med. Det är väl även det som leder till utveckling! Men ibland kan det vara lite känsligt och frågan är väl hur mycket man ska ta med i sin utvärdering utan att ge avkall på sin ärlighet.

2010-01-17 @ 00:45:25
URL: http://oboyobagheera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0