Tillbaka i Borås!

Ja så var man tillbaka till ett Borås i vinterskrud.  Inte helt fel även om kylan var bister när jag steg av planet. Lämnade ett Sydney med ca 26 graders värme så temperaturskillnaden märktes. Kan bara konstatera att jag är en sommarmänniska även om vinterlandskapet just nu är helt underbart. Och skidåkningen är också ett stort nöje.
Hemresan tog 33 timmar totalt och ca 24 timmar effektiv flygtid. Jag mellanlandade och bytte plan i Abu Dabi och Bryssel innan jag landade på Landvetter. En lång resa som var lite tröttsam men helt ok.
Australien är ett helt fantastiskt land med hur mycket som helst att erbjuda. Fick uppleva en del av det under de veckor jag var där.
Var några dagar i Sydney hos Karin och hennes familj och naturligtvis Ida. Passade då på att se operahuset, lite stadsmiljö och så båtfärd ut till Manly. Sedan begav jag och Ida oss ut på vårt äventyr.
Det började med en flygresa till Melbourne och några dagar där. Helt otroliga byggnadsverk blandat med gamla fint bevarade hus. Här hyrde vi nu en liten Hunday och begav oss ut på äventyr utmed sydkusten. "The great ocean road" som ska vara den vackraste vägen i hela Australien. Och vacker var den! Fast först tog vi en tur till Autstraliens första guldgrävarort. Ballarat. Det var här man fann den största guldklimpen som någonsin påträffats. En spännande historia kom oss till del här och jag kan bara konstatera att det fortfarande går att hitta guld. Beviset finns på Rödluvegatan! 
Fem dagar bilfärd utmed kustens otroliga formationer och fantastiska natur gick fort. Det varierade mellan klippstup ner i havet, otroligt stora raukar, skyhöga vågor som slog in mot land till en regnskog med vattenfall och ormbunkar i form av stora träd, smala serpentinvägar så man höll på att möta sig själv i kurvorna och så dessa eucalyptusskogar. Dofterna och vyerna!
På denna färd tältade vi på olika campingplatser. Det vi hade med oss var ett tält,  ett sovtäcke, en sovsäck och ett liggunderlag. Jag tog liggunderlag och sovtäcke och Ida fick sovsäcken som var varmare. Ja för det var kallt nu jämfört med Sydneys 37 gradiga värme. Första natten hade vi bara 13 grader och jag frös som bara den. 
Ja det var en upplevelse. Att bl.a. vakna till skränet av ett tjugotal pappegojor som stämmer upp en revelj som heter duga. Kan inte säga att det var vackert men ändå lite kul och framförallt var de vackra att titta på. Stora färgglada papegojor.
Nej nu slutar jag här för att fortsätta senare. Foton kommer. 

Kommentarer
Postat av: Vendla

Välkommen hem och gott nytt år! Det ska bli kul att se dina bilder och höra mer.

2010-01-02 @ 11:39:21
URL: http://skogsviola.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0